Tata Group gaat een batterijfabriek bouwen in Groot-Brittannië. Het bedrijf investeert 4 miljard pond (4,6 miljard euro) in de fabriek, die batterijen gaat produceren voor dochterbedrijf Jaguar Land Rover.
“'De aanschafprijs van een elektrische vrachtwagen is drie keer zo hoog, dat is toch niet te betalen!' Ik hoor het nog wekelijks. Het laat mij altijd een beetje in vertwijfeling. Is diegene die dit roept echt zo kortzichtig? Of is men bang voor verandering en wordt dit gebruikt als argument om je maar niet te hoeven verdiepen in elektrische vrachtwagens?"
"Hij zat al twee weken in het vakje nog te lezen. Ik kwam er gewoon eventjes niet aan toe. Maar als ik geweten had wat erin staat, had ik waarschijnlijk alles uit m’n handen laten vallen om alle in’s en out’s te weten te komen. Over welk rapport ik het heb? Market development of climate-friendly technologies in heavy-duty road freight transport in germany and Europe. Een rapport vol met allerlei waardevolle inzichten over de ontwikkeling van de markt voor elektrische vrachtwagens in Europa in het algemeen en Duitsland in het bijzonder."
Bijna dertig grote steden sturen aan op een geleidelijk verbod op fossiele bedrijfswagens vanaf 2025. Deze worden geconcretiseerd in zogenoemde zero-emissie zones. Dit zorgt voor onrust en bezwaren bij transporteurs en andere bedrijven.
In Rubriek Elektrotechniek vertellen experts over de rol van elektrotechniek in de mobiliteitstransitie als het gaat om het slimmer, sneller, efficiënter, duurzamer en veiliger maken ervan. Deze maand: Hieke van Heesch, Partnership Manager van InMotion.
Met Marijn Roks van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Voor vrijwel alle vervoersbedrijven is de overstap naar elektrische vrachtwagens en de realisatie van de daarbij horende laadinfrastructuur relatief nieuw.
“Logistiek draait om ketenperspectief. Onze vereniging helpt opdrachtverstrekkers graag om hun rol goed in te vullen en neemt ze mee in de mogelijkheden.”
Met Dirk-Jan van Schaik van Millenaar & Van Schaik
“Ik ben ervan overtuigd dat zowel elektrisch als waterstoftransport over een jaar of vijf domineren. Op dit moment is het vooral nog pionieren, maar het ideaalplaatje komt elke dag dichterbij.”
Met Anne-Marie Nelck van Transport en Logistiek Nederland
Vanaf 1 januari 2025 mogen in 28 Nederlandse gemeenten bestel- en vrachtauto’s daarin niet meer worden aangedreven door een dieselmotor. Voor sommige voertuigen geldt er tot 2030 een overgangsregeling.
Er rijden meer dan 373.000 volledig elektrische personenauto’s waarvoor in Nederland 50.000 openbare laadpalen beschikbaar zijn. Ook qua vrachtwagens neemt elektrische mobiliteit in hoog tempo toe. Laden is echter een aandachtspunt.