Den Bosch was vorige week weer het jaarlijkse zakelijke middelpunt van de energietransitie in Nederland. Met als terugkerend thema Samenwerken in Transitie waren de Brabanthallen meer dan ooit de place to be voor iedereen die vanuit professioneel perspectief betrokken is bij de ontwikkeling en verduurzaming van gebouwd, mobiel en industrieel Nederland.
De logistieke sector schakelt nu ook steeds meer over op elektrisch vervoer. De werkgroep ‘Logistiek’ van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) richt zich specifiek op deze sector en de behoeftes en noodzakelijke aanpassingen voor het realiseren van een minimale verminderde uitstoot van 7,3 megaton CO2 in 2030.
Energietekorten, prijsstijgingen en leveringsonzekerheid. Woningnood en de stikstofcrisis. Afgaand op de dagelijkse berichtgeving lijkt Nederland tot op het bot verdeeld. Heel anders is dat beeld op Zero Emission | Ecomobiel - tijdens de Nationale Energie Week in Den Bosch.
FUNDA(ce)MENT is het derde opeenvolgende project van onder meer Vlot Logistics, P. Van der Velden en TNO binnen de Demonstratie klimaattechnologieën en -innovaties in transport (DKTI-transport) regeling van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).
Ongeveer een op de tien verkochte wagens in de Europese Unie was in de voorbije periode een volledig elektrische auto. Ten opzichte van het tweede kwartaal van vorig jaar werden er ruim 11 procent meer verkocht.
De Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) is een meerjarige beleidsagenda met ambities en acties die ervoor zorgen dat we straks altijd overal, makkelijk en slim kunnen laden. Een groot aantal van de afspraken en acties worden lokaal en regionaal uitgevoerd.
Bijna 40 procent van de transportbedrijven is niet van plan om voor 2030 over te stappen op elektrische voertuigen. De transportsector ziet de hoge aanschafkosten van elektrische voertuigen als grootste belemmering.
Vandaag opende beursorganisator 54events de bezoekersregistratie van Zero Emission | Ecomobiel. Die vindt plaats op 11, 12 en 13 oktober in de Brabanthallen in Den Bosch, gelijktijdig met Vakbeurs Energie en de vakbeurzen PTREFAB en Industrial Heat & Power.
Staatssecretaris Vivianne Heijnen trekt bijna 34 miljoen euro extra uit voor schone vrachtwagens en bouwmaterieel. Dat geld komt bij de subsidiebudgetten van dit jaar, die op de eerste dag direct op waren omdat ondernemers zoveel aanvragen deden.
Albert Heijn versnelt de verduurzaming van het transport naar winkels en klanten. Vanaf eind 2022 zet het merk 100% elektrisch vervoer in voor zowel de thuisbezorging van boodschappen als de bevoorrading van haar winkels.
De belangrijkste redenen om (nog) niet over te stappen op een elektrische auto zijn de (te hoge) prijs van zo’n auto, de beperkte beschikbaarheid van laadpalen en de aanname dat het laden te lang duurt.
DENSO bedacht een systeem dat het mogelijk maakt dat EV’s niet meer hoeven te stoppen om op te laden. Dat kan door gebruik te maken van dynamische draadloze energieoverdracht.
Van dinsdag 17 tot en met donderdag 19 mei vinden in de Brabanthallen in Den Bosch – eindelijk – weer de vakbeurzen RENOVATIE en MONUMENT plaats. Hun laatste edities dateren inmiddels uit het pre-corona tijdperk, maar tenminste 2 voortekenen zijn goed: een volgepakte beursvloer en een fantastisch kennisprogramma.
Met de huidige brandstofprijzen loont het al snel om over te stappen op elektrisch aangedreven transport. Maar is de markt er al wel klaar voor? Op donderdag 21 april vragen we het aan onze tafelgasten; allen uiteraard deskundig op dit vlak.
Op 10 februari ontving moderator Rogier Elshout vier gasten om te praten over netcongestie en de mogelijkheid om op piekmomenten met elektrische voertuigen stroom terug te leveren aan het net.
De groei van het aantal laadpalen in Nederland is onevenwichtig: het aantal palen op privéterreinen stijgt harder dan in de publieke ruimte. Dat kost installateurs geld.
Geen beter jaar dan 2022 om naar Zero Emission | Ecomobiel te komen. Dit jaar zal er veel meer aandacht zijn voor de zware jongens. Juist, de vrachtwagens. Want het valt niet meer te ontkennen: ook de vrachtwagens zijn begonnen aan hun transitie naar elektrische aandrijvingen.
In meerdere steden vinden proefprojecten plaats waar elektrische auto’s worden gebruikt als batterij. Hebben die zogenoemde Vehicle to Grid-projecten genoeg potentie om ons overvolle stroomnet te ontlasten? Daarover gaat de volgende gratis Mobility Meet-Up, op donderdag 10 februari. Drie deelnemers geven een voorschot.