Tijdens de meest recente editie van Zero Emission | Ecomobiel werd de Piet Kruijt Award voor het eerst uitgereikt, en wel aan Teun Kolner, adviseur mobiliteit van de gemeente Rotterdam. We spraken hem kort maar krachtig… over zijn werk en dit succes.
De Brabanthallen in ’s Hertogenbosch vormden afgelopen week weer het zakelijke middelpunt van de energietransitie in Nederland: met als thema samenwerken in transitie was de Nationale Energie Week de place to be voor iedereen die zich professioneel bezighoudt met hoe Nederland de komende jaren verduurzaamt.
De Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) is een meerjarige beleidsagenda met ambities en acties die ervoor gaan zorgen dat we straks altijd overal, makkelijk en slim kunnen laden.
Het hart van iedere duurzame ondernemer in energie gaat waarschijnlijk sneller kloppen van duurzaam vervoer. Zo ook dat van Pim Schram, installateur van zonnestroom en -warmte.
Een elektrische bedrijfsauto is in veel gevallen een goede vervanger voor een fossiel aangedreven bedrijfsauto. Zo ook voor Alfred de Kooter van De Kooter Spuit- en Schilderwerk.
Medeauteur van het Fit for 55 klimaatmaatregelenpakket van de Europese Commissie Diederik Samsom gaat tijdens de opening van de vakbeurs Zero Emission | Ecomobiel 2021, onderdeel van de Nationale Energie Week, op dinsdag 12 oktober in de Brabanthallen in Den Bosch als keynote spreker in dialoog met de vertegenwoordigers van ‘s lands meest betrokken sectoren.
Met de transitie ontstaat er ook ruimte voor nieuwe toetreders. Zero Emission | Ecomobiel 2021 is trots om één van deze nieuwe toetreders naar de Brabanthallen te kunnen halen.
De Duitse Truckfabrikant heeft twee ijzers in het vuur. De FUSO eCanter kennen we al langer, maar de eActros maakt haar debuut op de Nederlandse beursvloer.
Hyzon Motors Europe is een onderdeel van het NASDAQ-genoteerde Hyzon Motors Inc. Het is een voortvloeisel uit Holthausen Clean Technologies van Carl en Max Holthausen.
Een Nederlands-Belgische onderneming die zich richt op het bouwen van conversievoertuigen. In 2019 zette E-Trucks Europe in Nederland een waterstoftruck op kenteken.
Met een wereldwijd online evenement lanceerde de familie Bender onlangs de viering van haar 75-jarig bedrijfsjubileum en opende zij tegelijkertijd een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van het bedrijf.
Als tegen 2026 elke bedrijfswagen elektrisch moet zijn, moeten bedrijven ook flink investeren in laadpalen. Maar dat is een dure grap, vindt het Belgische Powerdale. Het technologiebedrijf is gespecialiseerd in elektromobiliteit en bedacht een laadinfrastructuur die veiliger, slimmer én kostenefficiënter is.
In lijn met het Klimaatakkoord zijn in 2030 alle nieuwe auto’s emissieloos. Dus ook bussen, bestelauto’s, vrachtwagens en ‘light electric vehicles’. De ontwikkelingen volgen zich dan ook in rap tempo op. Maar is de infrastructuur wel toereikend?
Op 12, 13 en 14 oktober vindt Zero Emission | Ecomobiel plaats in de Brabanthallen in Den Bosch. Met weer een mooi aanbod van exposanten op een inmiddels grotendeels gereserveerde beursvloer en een prachtig inhoudelijk programma.
Robert Koolen is spreker tijdens de live online talkshowreeks ‘Mobility Meet-Up’, waarvan de eerste aflevering in het teken staat van zero emissie bouwlogistiek: “Heijmans werkt hard aan duurzame logistiek, en het zou helpen als andere partijen het belang daarvan ook gaan inzien”.
Valentijn Holewijn is spreker tijdens de live online talkshowreeks ‘Mobility Meet-Up’, waarvan de eerste aflevering in het teken staat van zero emissie bouwlogistiek: “De Rijksoverheid wil nog dit jaar samen met medeoverheden, de bouwsector en kennisinstellingen komen tot een routekaart naar fors lagere emissies van stikstof, fijnstof en CO2 in 2030”.
Herman Wagter is spreker tijdens de live online talkshowreeks ‘Mobility Meet-Up’, waarvan de eerste aflevering in het teken staat van zero emissie bouwlogistiek. “We moeten serieus werk maken van betere bouwlogistiek. Doel is om te komen tot lagere en wellicht zero emissie, maar ook om de overlast in de stad te beperken.”
Zo'n 40 gemeenten gaan ervoor: de stadslogistiek is vanaf 2025 zero emissie. Het is een stip aan de horizon. Dat betekent zoveel als dat we daar moeten zijn, over vijf jaar, en dat het aan het bedrijfsleven is om daar nu aan te gaan werken. Er is subsidie om ‘ons’ daarbij te helpen. Maar, is subsidie genoeg? Zero emissie grijpt in op de bedrijfsvoering. Wachten is in elk geval geen optie meer.
Geen uitlaatgassen van vrachtwagens of bedrijfsbusjes meer in de stad. Om dit te realiseren tekenden gemeenten, partijen uit de vervoerssector en staatssecretaris van Veldhoven op 9 februari de uitvoeringsagenda stadlogistiek.
Live vanuit studio54 verzorgen Zero Emission | Ecomobiel en host Rogier van Elshout dit jaar elk kwartaal een talkshow over mobiliteit. De eerste Mobility Meet-Up vindt plaats op woensdag 24 maart, van 15:00 tot 16:00 uur, en is getiteld ‘Zero emissie Bouwlogistiek’.
Geïnitieerd vanuit het lectoraat HAN Automotive Research, richt het zich op de bijdrage die zogenoemde Light Electric Vehicles kunnen leveren aan de transitie.
Inzet van duurzame waterstof vermindert de uitstoot van broeikasgassen enorm en is daarmee essentieel voor het zich tijdig voltrekken van de energietransitie.
Als fabrikant van intelligente bewaking en monitoringsystemen voor elektrische netstelsels biedt Bender zijn klanten nu de EEBUS-communicatiestandaard voor charge controllers aan.
Op 3 februari van 19:00 uur tot 21:00 uur is het zover, het digitale Bestelauto e-VANt. Hoe zit dat nou precies, een EV in je wagenpark? Hoe moet ik een elektrische besteller eigenlijk opladen? Hoe kom ik aan een laadpaal bij mijn bedrijf, en is dat wel echt nodig? En krijg ik subsidie?
Teneinde het thema ‘waterstof’ inhoudelijk te laden, organiseert 54events – in samenwerking met veel van deze stakeholders – tijdens haar gelijktijdige vakbeurzen Zero Emission | Ecomobiel, Vakbeurs Energie en Industrial Heat & Power van 12 t/m 14 oktober de Dutch Hydrogen Days.